bakamedjessica

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2014

Macarons!

Av Jessica Andersson - 13 augusti 2014 19:12

Tänkte dela med mig av en hel del tips på hur man får till macarons! Men det gäller att man följer minsta lilla detalj när man bakar dessa, då minsta lilla grej kan förstöra. (För att få bilderna större är det bara att klicka på dom!)


Innan ni börjar baka så är det några saker ni behöver: Spritspåsar, gärna en tyll (se bild nedan) tålamod och TID TID TID!. Dessutom, mät upp alla ingredienser så allting finns klart. Så mät upp:

4 äggvitor (gärna rumstempererade, men jag brukar ställa fram dom 30-60 min innan jag har tänkt baka, fungerar perfekt, spara 1 äggula till smörkrämen)
0,5 dl strösocker
150 g siktat mandelmjöl
4 dl siktat florsocker 
(du kan även ta fram 100 gram smör till smörkrämen så detta blir mjukt)
    

När ni har siktat mandelmjölet och florsockret ca 1-2 gånger så kan ni blanda ihop dem i en bunke.
Sen är det dags att vispa äggvitorna. Vispa tills den är lite toppig och fast. Då är det dags att vispa i lite av strösockret i taget, tills allting är ivispat. Då ska marängen vara glansig och få hårda toppar som stannar kvar om du vänder visparna upp och ner.   
     
   När marängen är glansig och toppig är det dags att VÄNDA NER, inte vispa ner, utan VÄNDA NER mjölblandningen. Man får ALDRIG vispa ner mjölblandningen, då är smeten förstörd.
Utan ta en slickepott och vänd ner HALVA mjölblandningen, i långa drag längs med kanten på bunken. Se till att skrapa av slickepotten ibland så det inte finns mjölrester på den. När du inte längre kan se några torra partier av mjöl så kan du vända ner resten av mjölet. 
      
När du har hällt i andra hälften av mjölblandningen kan du även ta några droppar karamellfärg om ni vill ha en roligare färg, men INTE mer än ungefär 5 droppar. Har man i mer så kommer smeten att förstöras, så macaronsen kommer inte få en så skarp färg, men det blir lite färg på dom i alla fall! (Jag använder mig av en speciell färggelé som är gjord för dessa typer av smetar, därför har mina en ganska skarp grön färg, även fast den var tänkt att bli lila, me allting blir inte alltid som man tänkt sig!)
Det tar ungefär 10 minuter att vända ner mjölblandningen tills smeten har rätt konsistens. Smeten ska ha ett jämnt flöde när du låter den rinna av slickepotten. Den ska inte droppa ner i skålen, utan nästan rinna.
Här kan ni se hur den fortfarande är lite för tjock, och inte har ett jämnt flöde från slickepotten.
Och det här är efter ytterligare några minuters vändande av smeten.

   
Till vänster: Inte riktigt klar. Till Höger: Glansig och rinnig = klar!

När du fått till rätt konsistens är det dags att hälla över smeten i en sprits!
Tänk på att smeten är väldigt rinnig så gör cirklarna mindre än du tror för dom flyter ut! De ska vara i storlek med en 5-krona ungefär, gör inget om dom blir lite större. 
        
När du har spritsat ut smeten ska du försiktigt men bestämt slå plåten i bordet två gånger så att eventuell luft i kakorna kommer upp till ytan. Dom som har små bubblor i sig, stick hål på dessa bubblor med en tandpetare eller liknande. Annars blir kakan ful när den är färdiggräddad (Ja det är så petnoga med dessa små liv) Och det är viktigt att detta görs direkt efter att du spritsat ut all smet, annars stelnar ytan och dom blir missbildade.
 
När du är klar med detta ska du låta dom stå i minst 30 minuter innan du sätter in dom i ugnen, annars spricker kakorna. Så ytan måste få torka innan man kan grädda dom.

Under tiden kan du sätta igång ugnen på 150 grader och förbereda för smörkrämen.
Till den behöver du:

100 gram smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
och valfri smaksättning
Jag använde den här gången 4 passionsfrukter, silade bort kärnorna.
Men det går lika bra med 2-4 msk av valfri sylt, allt efter smak.
Vispa bara ihop alla ingredienser. Här går det bra att tillsätta hur mycket karamellfärg man vill, om man vill ha krämen mer färgstark!

När kakorna har stått i minst 30 min kan du sätta in dom i ugnen, grädda i 12 min LÄNGST NER i ugnen. 
När dom är klara så för du över dom på ett galler och låter dom svalna. 

Fyll eller sprits med smörkrämen och spritsa ut fyllningen på ena halvan macaron.
    
Det behöver inte bli en jämn yta då du ändå pressar ihop och jämnar ut smeten med en andra halva macaron.
FÄRDIGA!
  
 

 
 
Ingen bild

Enver

13 augusti 2014 20:11

Duktig du är Jessica ☺ !

Jessica Andersson

13 augusti 2014 20:52

Tack Enver! Upplärd av den bästa ju! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica Andersson - 15 februari 2015 12:00

Besök = nybakat! Yes, så jag passade på att slänga ihop en Silviakaka! 3 ägg 3 dl strösocker 3 dl vetemjöl 3 tsk bakpulver 1,5 dl kallt vatten Glasyr: 150 g smör 1,5 dl strösocker 3 tsk vaniljsocker 2 äggulor Kokos Vispa ägg och...

Av Jessica Andersson - 4 februari 2015 16:50

Äntligen lite doft av bakning i lägenheten igen!   Har köpt två jäskorgar som jag självklart var tvungen att testa, så det fick bli sirapslimpa! Väldigt lätt bröd att baka, och suuupergott!   Ugn 200 grader 50 g rumstempererat smör 5 ...

Av Jessica Andersson - 20 december 2014 16:35

Vad gör man när sambon åker iväg en lördagkväll? JO man bakar såklart lite bullar! De bullar jag är allra bäst på - mina vaniljbullar! Det blev en och annan längd också!   Är osäker på om jag har lagt upp receptet på mina bullar här någon gång ...

Av Jessica Andersson - 18 december 2014 15:07

Det finns en sorts julgodis jag inte kan vara utan - mammas kola! Den har nog funnits varje jul så länge jag kan minnas! Men i år är faktiskt första gången jag testar att göra den själv - men det gick ju super! Problemet med den här kolan är att de...

Av Jessica Andersson - 16 december 2014 13:45

Ja ni.. Idag bemästrade jag chokladkaoset och lyckades skapa mina allra första praliner!Dessvärre så kommer jag inte dela med mig av hur jag gjorde dessa, för det blir alldeles för svårt att få med alla moment!Sen är dom ju långt ifrån perfekta, men ...

Presentation


Jag är en tjej på 23 år som är tokig i att baka! Här delar jag med mig av recept, tips och annat smått och gott!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards