bakamedjessica

Direktlänk till inlägg 30 november 2014

Thanksgiving - pecannötspaj!

Av Jessica Andersson - 30 november 2014 20:49

I år var jag på min första thanksgiving-middag någonsin! Hemma hos min kollega Sean, och det blev ett litet knytkalas där alla tog med sig nånting. Och vad ryckte jag åt mig snabbt som tusan? Jo, pajerna såklart!
Och det visade sig vara ganska lyckat!


Första pajen jag gjorde var en pecannöt-paj - kan ha varit den godaste paj jag ätit? Och för de andra som åt den också verkade det som!
Har aldrig ätit det tidigare så var lite skeptisk. Men det var så sjukt gott!

Jag hittade receptet på Jennys matblogg, och den är jätteenkel att göra! Det svåraste är väl i såna fall när man ska kavla ut degen, vilket jag föredrar framför att trycka ut den i formen.

Man lägger degen mellan två plastfolie-bitar. Sen kavlar du ut den tills den är större än själva pajformen, tar bort ena plastbiten och lägger den över formen och formar till den. Sen när du har fått till formen tar du försiktigt bort sista plastbiten. För att få en jämn kant på degen så tar du sen kaveln och trycker längs med kanten på pajformen så lossnar degen jättelätt! När pajdegen sen ska förgräddas så underlättar det att sätta lite folie runt kanten, då sjunker inte degen ner, utan du får en fin hög kant på pajen! (se bild)

       

Så där är mina tips när man ska baka den här pajen, annars är det bara att följa recepet rakt av!
Jag gjorde även en amerikansk äppelpaj, på den kommer det recept i ett annat inlägg!
Lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica Andersson - 15 februari 2015 12:00

Besök = nybakat! Yes, så jag passade på att slänga ihop en Silviakaka! 3 ägg 3 dl strösocker 3 dl vetemjöl 3 tsk bakpulver 1,5 dl kallt vatten Glasyr: 150 g smör 1,5 dl strösocker 3 tsk vaniljsocker 2 äggulor Kokos Vispa ägg och...

Av Jessica Andersson - 4 februari 2015 16:50

Äntligen lite doft av bakning i lägenheten igen!   Har köpt två jäskorgar som jag självklart var tvungen att testa, så det fick bli sirapslimpa! Väldigt lätt bröd att baka, och suuupergott!   Ugn 200 grader 50 g rumstempererat smör 5 ...

Av Jessica Andersson - 20 december 2014 16:35

Vad gör man när sambon åker iväg en lördagkväll? JO man bakar såklart lite bullar! De bullar jag är allra bäst på - mina vaniljbullar! Det blev en och annan längd också!   Är osäker på om jag har lagt upp receptet på mina bullar här någon gång ...

Av Jessica Andersson - 18 december 2014 15:07

Det finns en sorts julgodis jag inte kan vara utan - mammas kola! Den har nog funnits varje jul så länge jag kan minnas! Men i år är faktiskt första gången jag testar att göra den själv - men det gick ju super! Problemet med den här kolan är att de...

Av Jessica Andersson - 16 december 2014 13:45

Ja ni.. Idag bemästrade jag chokladkaoset och lyckades skapa mina allra första praliner!Dessvärre så kommer jag inte dela med mig av hur jag gjorde dessa, för det blir alldeles för svårt att få med alla moment!Sen är dom ju långt ifrån perfekta, men ...

Presentation


Jag är en tjej på 23 år som är tokig i att baka! Här delar jag med mig av recept, tips och annat smått och gott!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards