bakamedjessica

Alla inlägg under november 2014

Av Jessica Andersson - 30 november 2014 20:49

I år var jag på min första thanksgiving-middag någonsin! Hemma hos min kollega Sean, och det blev ett litet knytkalas där alla tog med sig nånting. Och vad ryckte jag åt mig snabbt som tusan? Jo, pajerna såklart!
Och det visade sig vara ganska lyckat!


Första pajen jag gjorde var en pecannöt-paj - kan ha varit den godaste paj jag ätit? Och för de andra som åt den också verkade det som!
Har aldrig ätit det tidigare så var lite skeptisk. Men det var så sjukt gott!

Jag hittade receptet på Jennys matblogg, och den är jätteenkel att göra! Det svåraste är väl i såna fall när man ska kavla ut degen, vilket jag föredrar framför att trycka ut den i formen.

Man lägger degen mellan två plastfolie-bitar. Sen kavlar du ut den tills den är större än själva pajformen, tar bort ena plastbiten och lägger den över formen och formar till den. Sen när du har fått till formen tar du försiktigt bort sista plastbiten. För att få en jämn kant på degen så tar du sen kaveln och trycker längs med kanten på pajformen så lossnar degen jättelätt! När pajdegen sen ska förgräddas så underlättar det att sätta lite folie runt kanten, då sjunker inte degen ner, utan du får en fin hög kant på pajen! (se bild)

       

Så där är mina tips när man ska baka den här pajen, annars är det bara att följa recepet rakt av!
Jag gjorde även en amerikansk äppelpaj, på den kommer det recept i ett annat inlägg!
Lycka till!

Av Jessica Andersson - 30 november 2014 20:31

Jag har bakat många lussekatter genom åren, vissa sämre och vissa bättre än andra!
Men i år hittade jag nog det bästa receptet någonsin. Aldrig fått så bra deg eller saftiga bullar!

Receptet är från Sophie som var med i Dessertmästarna förra året, och precis som hon skriver så behövs det verkligen ingen kvarg/kesella i degen för att dom ska bli saftiga.

Det viktiga är istället att ha i riktigt smör och även ett ägg eller två.  

Och som ni ser så är allt angivet i vikt istället för måttenheter - vilket överlag är bäst när man bakar.
Jag har inte i fullt så mycket mjöl som det står i receptet, utan testa er fram tills degen släpper från kanterna i maskinen.

Sen värmde jag även upp mjölken till i alla fall 25 grader så att jäsningen skulle gå lite snabbare. I receptet jäser degen längre eftersom mjölken inte är uppvärmd, så för att det ska gå lite snabbare helt enkelt så är det bara att värma upp mjölken en aning. Men det behöver absolut inte vara upp till 37 grader, räcker gott och väl med 25-30 grader bara!


Jag bakade heller inte ut bullarna direkt som hon gör i receptet utan lät degen jäsa till dubbel storlek innan jag knådade och bakade ut dom. För att sen få jäsa en andra gång.
Så testa verkligen det här receptet, hur bra som helst!

    


Jag testade även att göra en klippt saffranslängd - gick över förväntan! Fyllde den med en röra gjord på smör, mandelmassa, strösocker och lite vaniljsocker! Här kan du se hur man gör en längd! 

Du kan även kavla ut degen och göra vanliga bullar och fulla dem med den här fyllningen - supergoda!

 


Lycka till i julbaket!

Av Jessica Andersson - 5 november 2014 15:23

Idag fick jag äntligen lite inspiration för att baka!
Dels, för att det är kladdkakans dag på fredag.

Så idag blev det ett gäng kladdkakemuffins, och jag följer Leilas recept, supergoda är dom!


Dom blir precis lagom kladdiga!

              

Sen blev det även ett gäng med macarons, jordgubbssmak den här gången!
Jag har nämligen gått och köpt mig två silikon-mattor som är till för macaron, så dom blir exakt lika stora och flyter inte ut! Skitsmidigt var det! Tyvärr så blev några lite undergräddade så blev inte så många..! Sånt händer även den bäste.. ;) Receptet har jag lagt upp tidigare här i bloggen, men för att ni ska slippa leta så finns det länkat här!

Som vanligt, det krävs tålamod när ni bakar macarons!


     

Vi får se när det dyker upp något mer här, tvångsmatar mina kollegor på jobbet för jag vill ju inte äta upp Allting själv, men det brukar uppskattas som tur är!
Men snart blir det pepparkaks- och lussebak inför jul och födelsedag! Förhoppningsvis lyckas jag bättre än för 2 år sen när jag var tvungen att göra om degen 3 gånger..

Presentation


Jag är en tjej på 23 år som är tokig i att baka! Här delar jag med mig av recept, tips och annat smått och gott!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards