bakamedjessica

Direktlänk till inlägg 18 december 2014

Mammas kola - ett måste varje jul!

Av Jessica Andersson - 18 december 2014 15:07

Det finns en sorts julgodis jag inte kan vara utan - mammas kola!
Den har nog funnits varje jul så länge jag kan minnas!

Men i år är faktiskt första gången jag testar att göra den själv - men det gick ju super!
Problemet med den här kolan är att den kan blir "sockrig". Den blir alltså smulig istället för seg, som en kola ska vara!
För att förhindra att det händer - rör om SAKTA i kastrullen, och inte för ofta heller. Oroa er inte, det fastnar inte i botten! Rör om max var 5 min.  


Ingredienser:
4 dl strösocker

0,75 dl farinsocker

1 dl ljus sirap 

2,5 dl grädde

½ msk vaniljsocker

0,75 dl kakao

1,5 msk smör

3-5 droppar ättikssprit


Häll ner alla ingredienser, förutom ättikan, i en STOR kastrull (eftersom kolan "växer" i kastrullen). Rör sakta runt ingredienserna tills du ser att smeten börjar bli slät. Sänk värmen på plattan så pass mycket att det fortfarande kokar i kastrullen, det ska inte stormkoka!


För att lättast få fram den konsistens du vill ha på kolan så bör du använda en termometer av något slag. Jag har en special-slev med inbyggd termometer.

 
Det fungerar även att göra "kul-testet".
Här kan ni läsa om de olika temperaturerna för den typ av kola som du vill ha och även om "kul-testet".


Jag väntade tills termometerna hade nått drygt 130 grader, då fick jag en lite hårdare kola som ändå är seg och god in mot mitten! Det tog ungefär 30 minuter för kolan att komma upp i rätt temperatur, så vet ni ungefär vilka tider man jobbar med.

Jag skulle rekommendera att inte gå högre än 130-135 grader på just den här kolan.

När kolan har kommit upp i rätt temperatur, ta då av kastrullen från plattan, låt kolan vila nån minut och häll sedan i 3-5 droppar ättika och rör sakta om.
Häll sedan upp kolan i en ugnssäker form, klädd i bakplåtspapper, eller något annat passande (har inte så stor betydelse, bara det inte är en för liten form, gärna 25x35 cm eller i närheten av dessa mått).
Låt stelna i kylen.


Skär sedan upp kolan i lagom stora bitar, ca 2x1 cm, klipp ut små rutor från bakplåtspapper och snurra sedan in kolan i dessa!

Klart!

      


Lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica Andersson - 15 februari 2015 12:00

Besök = nybakat! Yes, så jag passade på att slänga ihop en Silviakaka! 3 ägg 3 dl strösocker 3 dl vetemjöl 3 tsk bakpulver 1,5 dl kallt vatten Glasyr: 150 g smör 1,5 dl strösocker 3 tsk vaniljsocker 2 äggulor Kokos Vispa ägg och...

Av Jessica Andersson - 4 februari 2015 16:50

Äntligen lite doft av bakning i lägenheten igen!   Har köpt två jäskorgar som jag självklart var tvungen att testa, så det fick bli sirapslimpa! Väldigt lätt bröd att baka, och suuupergott!   Ugn 200 grader 50 g rumstempererat smör 5 ...

Av Jessica Andersson - 20 december 2014 16:35

Vad gör man när sambon åker iväg en lördagkväll? JO man bakar såklart lite bullar! De bullar jag är allra bäst på - mina vaniljbullar! Det blev en och annan längd också!   Är osäker på om jag har lagt upp receptet på mina bullar här någon gång ...

Av Jessica Andersson - 16 december 2014 13:45

Ja ni.. Idag bemästrade jag chokladkaoset och lyckades skapa mina allra första praliner!Dessvärre så kommer jag inte dela med mig av hur jag gjorde dessa, för det blir alldeles för svårt att få med alla moment!Sen är dom ju långt ifrån perfekta, men ...

Av Jessica Andersson - 11 december 2014 21:05


Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska hinna med allt jag vill testa på! Finns så mycket roligt julgodis jag vill testa att göra, men jag vill ju inte behöva äta upp allting sen haha!  Så får se vad jag hinner med att göra nu innan jul.   Ikväl...

Presentation


Jag är en tjej på 23 år som är tokig i att baka! Här delar jag med mig av recept, tips och annat smått och gott!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards