bakamedjessica

Alla inlägg den 15 februari 2015

Av Jessica Andersson - 15 februari 2015 12:00

Besök = nybakat!
Yes, så jag passade på att slänga ihop en Silviakaka!

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1,5 dl kallt vatten

Glasyr:
150 g smör
1,5 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker
2 äggulor
Kokos

Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt sedan resten av ingredienserna. Vänd ner ingredienserna, vispa inte! Men se till så att alla mjölklumpar löses upp!
Smöra en rund springform och sockra sedan, eller ströbröd om ni hellre vill ha det.
Grädda i mitten av ugnen ca 20-25 min. När kakan börjar släppa från kanterna och få en gyllenbrun färg så är den klar!

Medan du väntar på kakan så du göra glasyren.
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt strösocker och vaniljsocker och rör runt tills sockret har smält. Det är viktigt att inte ha så hög effekt på när du gör glasyren, för när du nu ska ha i äggulorna får krämen absolut inte koka! Då skär sig krämen och blir inte len och fin. Så ha i äggulorna och rör runt. Tag av från plattan och låt sen svalna.

När kakan är klar och har svalnat tar du bort den ur formen, häll på glasyren ut till kanterna, inte RUNT på kanterna, utan bara ovanpå. Strö sen över kokos. KLAR!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en tjej på 23 år som är tokig i att baka! Här delar jag med mig av recept, tips och annat smått och gott!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards